Pažinkite savo klientus
Pažinkite savo klientą ir galimą skolininką prieš sudarydami sutartį ir tuo labiau prieš patirdami išlaidas jo naudai. Skolų valdymo procesas turėtų prasidėti jau potencialiam klientui įžengus pro Jūsų įmonės duris. Jums būtinos informacijos apie klientą apimtis skirsis priklausomai nuo aplinkybių, įskaitant galimos skolos dydį, kliento istoriją, Jūsų verslo tipą. Padarykite sprendimą, pagrįstą Jums prieinama informacija. Lengviausiai prieinamas tokios informacijos šaltinis yra buvusių ar esamų verslo partnerių atsiliepimai. Be to, galite kreiptis pagalbos į specialistus, pavyzdžiui, advokatus, kurie pasinaudodami Advokatūros įstatymo suteikiamomis teisėmis gali Jums padėti.
Priimdami naujus klientus ir įsipareigodami tiekti jiems prekes ar teikti paslaugas kreditan, turėtumėte laikytis tam tikrų nuostatų. Jeigu turite pagrįstų įtarimų, kad klientas nevykdys savo mokėjimo įsipareigojimų, jis nėra vertas būti Jūsų klientu. Galbūt iš pirmo žvilgsnio tai atrodo tarsi „žiūrėjimas dovanotam arkliui į dantis“. Vis dėlto, kokia prasmė turėti klientą, kuris Jums nesumokės? Jūs turėtumėte naudoti savo pajamas finansuoti savo verslą, o ne jūsų klientus.
Be to, skolų prevencijos tikslą turėtumėte kelti ne tik naujų, bet ir esamų klientų atžvilgiu. T.y., turite stebėti savo klientų finansinius, statistinius ir debitorinius rodiklius, nes tai, kad klientas mokus šiandien, dar nereiškia, kad rytoj jis neliks Jums skolingas.
Išdėstykite atsiskaitymo sąlygas raštu
Pirma, ką turėtumėte užtikrinti, norėdami gauti atsiskaitymą laiku, yra kliento informavimas apie atsiskaitymo sąlygas. Pasirūpinkite, kad klientas žinotų, kada ir kokiomis sąlygomis tikitės iš jo gauti atsiskaitymą už patiektas prekes ar suteiktas paslaugas. Geriausia, išdėstykite atsiskaitymo sąlygas raštu.
Sudarydamas sandorius su klientais galėtumėte laikytis savo standartinių sąlygų. Jeigu dar neturite standartinių sąlygų, paruoškite jas. Čia Jums gali padėti Jūsų advokatas ar teisininkas. Ruošiant standartines sąlygas, svarbu atsižvelgti tiek į savo verslo galimybes, tiek į Jūsų verslo srities rinkoje vyraujančią praktiką, nes ji atspindi galimus kliento lūkesčius. Vis dėlto Jūsų verslas priklauso Jums, todėl svarbiausia nustatyti tokias sąlygas, kurios leis Jūsų verslui veikti efektyviai ir pelningai, užtikrins reikiamus grynųjų pinigų srautus. Nesiūlykite 90 dienų atsiskaitymo terimo, jei Jūs negalite sau leisti laukti kliento mokėjimo 90 dienų.
Be to, rekomenduotina standartinėse sąlygose nenurodyti galimybių atidėti atsiskaitymą. Tai leis Jums užtikrinti reikiamus grynųjų pinigų srautus, kartu Jūs turėsite galimybių tam tikrais atvejais (pvz., kai finansinių problemų turi Jūsų nuolatinis klientas) būti lanksčiais ir palaukti vėluojančio atsiskaitymo.
Į standartines sąlygas derėtų įtraukti tam tikrus „saugiklius“, kurie padės Jums atsiradus skolai. Pavyzdžiui: avansiniai mokėjimai, mokėjimai dalimis, įskaitymai, prievolės įvykdymo užtikrinimo priemonės (netesybos (bauda, delspinigiai), įkeitimas, laidavimas, garantija ar kt.), išlaidų, patirtų išieškant įsiskolinimą iš kaltosios šalies ne teismo tvarka, atlyginimo galimybė, vienašališko sutarties nutraukimo galimybė sutarties pažeidimo atveju.
Nepamirškite, kad Jūsų skolininkai tuo pačiu yra Jūsų klientai
Svarbu visada turėti omenyje, jog nors šie asmenys ir skolingi Jums, jie taip pat yra Jūsų klientai. Todėl apsispręsdamas dėl skolos susigrąžinimo taktikos, visuomet turėtumėte išlaikyti balansą tarp santykių su klientu ir skolos valdymo. Svarbiems klientams derėtų pasiūlyti atsiskaitymo termino pratęsimą. Žinoma, tai nėra geriausias skolos valdymo būdas. Pasirinkęs tokį sprendimą daugelio skolininkų atžvilgiu, galite nukentėti pats – pats tapti kažkieno skolininku.
Dažniausiai yra svarbi priežastis, kodėl klientas negali apmokėti Jūsų sąskaitos laiku. Tai gali būti ir kažkas, ką padarėte Jūs, taip apsunkindamas situaciją. Kita vertus, galbūt Jūs galite padėti klientui išspręsti atsiradusią problemą. Šiandienos versle būtų neprotinga laikytis maksimaliai griežtos pozicijos visų skolininkų atžvilgiu. Modernus verslininkas turėtų laikytis protingo požiūrio dėl skolininkų: stengtis susigrąžinti kuo didesnę skolos dalį ir tai padaryti kuo greičiau bei paprasčiau.
Jeigu skolininkai nemoka – būkite aktyvūs
Negavus apmokėjimo laiku, patartina netylėti, o informuoti klientą. Galbūt klientas tiesiog nepastebėjo praleidęs mokėjimo terminą, o gal klientas turi rimtų finansinių problemų ir reikia stengtis kuo greičiau gauti skolos apmokėjimą. Rekomenduojame Jums laikytis šių žingsnių:
- Nusiųskite klientui priminimo laišką, jame nurodykite skolos sumą ir praneškite, kad laukiate apmokėjimo artimiausiu metu. Pagrįstas terminas prieš imantis tolesnių veiksmų yra 7-10 d.;
- Negavęs apmokėjimo, paskambinkite klientui ir dar kartą informuokite klientą, jog yra Jums skolingas, taip pat išsiaiškinkite vėlavimo priežastis. Jeigu klientas teigia, kad problemos nėra ir gali sumokėti, nustatykite mokėjimo datą artimiausiu metu;
- Negavus apmokėjimo, ateina laikas asmeniniam kontaktui – nuvykę pas klientą stenkitės gauti pasižadėjimą sumokėti artimiausiu metu (geriausia – raštu);
- Jeigu išsiaiškinote, kad klientas turi problemų dėl grynųjų pinigų srautų ir todėl šiuo metu negali sumokėti, pabandykite sutarti dėl mokėjimų plano, kuris tenkintų abi šalis ir būtų pagrįstas;
- Sutartu laiku negavę apmokėjimo, su teisininko pagalba paruoškite ir išsiųskite skolininkui oficialią pretenziją;
- Jeigu jokie Jūsų veiksmai nedavė rezultatų, nedelsdami kreipkitės į teismą. Prieš realizuodami šį žingsnį pasikonsultuokite su teisininku. Turite įsitikinti, kad veikiate pagal įstatymą. Patarimus, kaip pasirinkti teisininką, kokios teisinės paslaugos Jums gali būti reikalingos, galite rasti straipsnyje „Teisininko pasirinkimas“.
Sukurkite sistemą savo skolų valdymui
Siekdamas paprastesnio ir greitesnio skolų valdymo, turėtumėte atlikti tam tikrus paruošiamuosius veiksmus, t.y. susikurti skolų valdymo sistemą. Turime omenyje standartinius skolininkams skirtus priminimus, el. laiškus ir pan. Taip pat Jums būtų naudinga automatiškai gauti priminimus apie apmokėjimų vėlavimą, priminimus, kokių tolesnių veiksmų ir kada turite imtis.
Esant galimybei, rekomenduotina turėti įmonėje skolų valdymo specialistą ar kelis specialistus, kurie nuolat prižiūrėtų šią sritį. Dėl itin probleminių skolų Jums padės advokatai.
Aukščiau nurodyta informacija yra bendro pobūdžio ir nėra verslo, teisės ar kita konsultacija. Jeigu Jums yra reikalinga teisės, apskaitos ar kita konsultacija, kreipkitės į specialistus.
Teisės ir mokesčių klausimais valdant skolas mielai prašome kreiptis į mus, išsiunčiant užklausą čia… arba rezervuojant laiką susitikimui.