Praktikoje viena dažniausiai pasitaikančių reklamos rūšių - teikiamų paslaugų ar parduodamų prekių sumažintos kainos paskelbimas. Pastebėta, kad toks sumažintos kainos paskelbimas ne visada yra teisingas, o kartais netgi yra skirtas vartotojo klaidinimui. Dėl šios priežasties Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorius 2020m. gruodžio mėnesio pabaigoje priėmė įsakymą, kuriuo buvo patvirtintos Kainų palyginimo reklamoje gairės. Šiose gairėse yra nustatyta svarbiausia informacija, į kurią reikia atsižvelgti skelbiant reklamas, kuriose lyginama kaina.
Kainų palyginimo reklamoje gairių reikšmė
Kainų palyginimo reklamoje gairių (toliau - Gairių) taikymas yra rekomendacinio pobūdžio. Tai reiškia, kad šių gairių reikalavimų nesilaikymas savaime neužtraukia atsakomybės. Kita vertus, reklamai keliami imperatyvūs reikalavimai yra nustatyti Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme, o Gairių laikymasis padėtų atitikti įstatymo keliamiems reikalavimams. Dėl šios priežasties yra rekomenduojama atsižvelgti į Gaires reklamos rengimo metu.
Kainų lyginimas ir rekomendacijos
Kelių skirtingų kainų lyginimas
Kai reklamos davėjas lygina jo paties dvi skirtingas kainas (senąją didesnę ir naująją mažesnę), turi būti nurodoma ir senoji kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažėjimo. Tai reiškia, kad negalima mažesnės kainos lyginti su sena kaina, kuri buvo taikoma prieš daugiau nei 30 dienų;
Palyginimui siūloma naudoti mažiausią kainą, kuri buvo taikyta toje pačioje prekybos vietojebent per paskutines 30 dienų iki pardavimo („akcijos“) kainos taikymo;
Jeigu produktas yra parduodamas pirmą kartą, negali būti nurodoma, kad po kurio laiko kaina bus aukštesnė, jeigu negalima užtikrinti, kad kaina ateityje tikrai bus padidinta;
Neatitinkant keliamų reikalavimų ar Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos nustatytų išimčių, reklamos davėjas turi nurodyti paaiškinimus reklamoje.
Kainų lyginimas su konkurento kainomis
Kai reklamoje yra nusprendžiama palyginti kainas su konkurentų kainomis, svarbu, kad:
Būtų užtikrinami Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo 6 straipsnio reikalavimai;
Naudojama reklamos davėjo ir konkurento prekės kaina būtų to paties laikotarpio;
Reklamoje būtų tiesiogiai arba netiesiogiai nurodomas konkurentas;
Nurodoma užfiksuotos konkurento prekės kainos data ir vieta.
Bendrosios rekomendacijos
Reklamoje vartojant sąvokas "įprastinė kaina", "normali kaina", "vertė" ir kitas kainas, skirtas nustatyti pirminei prekės ar paslaugos kainai, turi būti pateikiamas paaiškinimas, ką toks apibūdinimas reiškia;
Reklamoje žymėti nubrauktą aukštesnę kainą bei ją apibrėžti žodžiais "ankstesnė kaina", "sumažinta nuo" ir panašius žodžius galima tik tuo atveju, jeigu ta aukštesnė kaina yra reklamos davėjo toje pačioje prekybos vietoje (toje pačioje fizinėje parduotuvėje ar toje pačioje internetinėje parduotuvėje) anksčiau taikyta kaina;
Aukščiau minėtų apibūdinimų su nubrauktomis aukštesnėmis kainomis naudoti negalima, jeigu yra lyginama kitų kitų pardavėjų ar paslaugų teikėjų kainos;
Naudoti reklamoje apibūdinimą „iki xx proc.“ galima tik tuo atveju, jei skelbiamas maksimalus kainos sumažinimas akcijos pradžioje taikomas bent 10 proc. nurodytų prekių kiekvienos prekybos vietos mastu. Taip pat turi būti nurodytas šios akcijos galiojimo laikotarpis;
Akcijos galiojimo laikotarpis gali būti nenurodomas tik tuo atveju, jeigu neįmanoma nustatyti akcijos galiojimo trukmės, kadangi ji galios tol, kol bus išparduotos visos tam tikros rūšies prekės;
Tais atvejais, jeigu yra nesivadovaujama šiomis rekomendacijomis, reklamos davėjas privalo teisingai ir išsamiai paaiškinti palyginimo esmę, kad paaiškinimai nebūtų dviprasmiški, o būtų lengvai pasiekiami ir aiškiai matomi.
Kaip teisingai reklamuoti sumažintas prekių ar paslaugų kainas?
Praktikoje viena dažniausiai pasitaikančių reklamos rūšių - teikiamų paslaugų ar parduodamų prekių sumažintos kainos paskelbimas. Pastebėta, kad toks sumažintos kainos paskelbimas ne visada yra teisingas, o kartais netgi yra skirtas vartotojo klaidinimui. Dėl šios priežasties Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktorius 2020m. gruodžio mėnesio pabaigoje priėmė įsakymą, kuriuo buvo patvirtintos Kainų palyginimo reklamoje gairės. Šiose gairėse yra nustatyta svarbiausia informacija, į kurią reikia atsižvelgti skelbiant reklamas, kuriose lyginama kaina.
Kainų palyginimo reklamoje gairių reikšmė
Kainų palyginimo reklamoje gairių (toliau - Gairių) taikymas yra rekomendacinio pobūdžio. Tai reiškia, kad šių gairių reikalavimų nesilaikymas savaime neužtraukia atsakomybės. Kita vertus, reklamai keliami imperatyvūs reikalavimai yra nustatyti Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme, o Gairių laikymasis padėtų atitikti įstatymo keliamiems reikalavimams. Dėl šios priežasties yra rekomenduojama atsižvelgti į Gaires reklamos rengimo metu.
Kelių skirtingų kainų lyginimas
Neatitinkant keliamų reikalavimų ar Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos nustatytų išimčių, reklamos davėjas turi nurodyti paaiškinimus reklamoje.
Kainų lyginimas su konkurento kainomis
Kai reklamoje yra nusprendžiama palyginti kainas su konkurentų kainomis, svarbu, kad:
Reklamoje vartojant sąvokas "įprastinė kaina", "normali kaina", "vertė" ir kitas kainas, skirtas nustatyti pirminei prekės ar paslaugos kainai, turi būti pateikiamas paaiškinimas, ką toks apibūdinimas reiškia;
Reklamoje žymėti nubrauktą aukštesnę kainą bei ją apibrėžti žodžiais "ankstesnė kaina", "sumažinta nuo" ir panašius žodžius galima tik tuo atveju, jeigu ta aukštesnė kaina yra reklamos davėjo toje pačioje prekybos vietoje (toje pačioje fizinėje parduotuvėje ar toje pačioje internetinėje parduotuvėje) anksčiau taikyta kaina;
Aukščiau minėtų apibūdinimų su nubrauktomis aukštesnėmis kainomis naudoti negalima, jeigu yra lyginama kitų kitų pardavėjų ar paslaugų teikėjų kainos;
Naudoti reklamoje apibūdinimą „iki xx proc.“ galima tik tuo atveju, jei skelbiamas maksimalus kainos sumažinimas akcijos pradžioje taikomas bent 10 proc. nurodytų prekių kiekvienos prekybos vietos mastu. Taip pat turi būti nurodytas šios akcijos galiojimo laikotarpis;
Akcijos galiojimo laikotarpis gali būti nenurodomas tik tuo atveju, jeigu neįmanoma nustatyti akcijos galiojimo trukmės, kadangi ji galios tol, kol bus išparduotos visos tam tikros rūšies prekės;
Tais atvejais, jeigu yra nesivadovaujama šiomis rekomendacijomis, reklamos davėjas privalo teisingai ir išsamiai paaiškinti palyginimo esmę, kad paaiškinimai nebūtų dviprasmiški, o būtų lengvai pasiekiami ir aiškiai matomi.
Nuorodos
Dažnai užduodami klausimai (DUK)
Sužinoti apie inovatyvią paslaugą įmonės teisininkas Allaw®
Palikti žinutę įmonės teisininkui Allaw®
Telefonu: 8-616 02000