Jau kurį laiką yra numatyta prievolė juridiniams asmenims pateikti finansinę ataskaitą Registrų centrui ne vėliau kaip iki numatyto termino, tačiau šiais metais, kaip ir anksčiau, nemaža dalis juridinių asmenų praleido terminą šiai prievolei įvykdyti. Nepateikus finansinės atskaitos Registrų centrui laiku, juridinių asmenų vadovams paskiriamos baudos. Baudos už finansinės ataskaitos nepateikimą laiku gali būti skiriamos ir tais atvejais, kai juridinis asmuo faktiškai nevykdo veiklos. Tam, kad šių sankcijų pavyktų išvengti, svarbu žinoti, kas, kada ir kaip turi pateikti finansines ataskaitas.

Kas turi pateikti finansines ataskaitas?

Finansines ataskaitas turi pateikti visi juridiniai asmenys, nepriklausomai nuo jų teisinės formos, statuso ar kitų kriterijų. 

Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad teismų praktikoje yra laikomasi pozicijos, jog ši prievolė yra taikoma ir tiems juridiniams asmenims, kurie jau faktiškai nevykdo veiklos. Ši prievolė yra taikoma neatsižvelgiant į tai, ar juridinis asmuo ataskaitiniais metais gavo pelno, ar ne. Taip pat, tik formalus buvimas direktoriumi nuo atsakomybės neatleidžia, kadangi atsakomybė yra taikoma tam asmeniui, kuris yra oficialiai nurodytas kaip juridinio asmens vadovas.

Kada turi būti pateikiamos finansinės ataskaitos?

Akcinių bendrovių įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 11 punkte yra numatyta, kad bendrovės metinių finansinių ataskaitų rinkinį tvirtina visuotinis akcininkų susirinkimas, kuris pagal šio įstatymo 24 straipsnio 1 dalį turi įvykti ne vėliau kaip per 4 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos. Pagal Civilinio kodekso 2.52 straipsnio 1 dalį bendrovės finansiniai metai sutampa su kalendoriniais metais. Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 4 dalyje ir Akcinių bendrovių įstatymo 58 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad finansinė ataskaita Registrų centrui turi būti pateikta per 30 dienų nuo eilinio visuotinio akcininkų susirinkimo. Taigi, ataskaitą reikalaujama pateikti ne vėliau kaip gegužės 31 dieną.

Ne vėliau kaip iki gegužės 31 dienos finansinę ataskaitą Registrų centrui turi pateikti ir labdaros ir paramos fondai.

Pagal Mažųjų bendrijų įstatymo 23 straipsnio 3 dalį, mažosios bendrijos metinių finansinių ataskaitų rinkinį per 3 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos tvirtina mažosios bendrijos narių susirinkimas. Pagal Civilinio kodekso 2.52 straipsnio 1 dalį ir mažosios bendrijos steigimo dokumentus (nuostatus), mažosios bendrijos finansiniai metais sutampa su kalendoriniais metais, todėl (duomenys neskelbtini) 2018 m. finansinių ataskaitų rinkinys privalėjo būti pateiktas Registrui ne vėliau kaip iki gegužės 1 dieną.

Atitinkami terminai teisės aktuose yra numatyti ir kito teisinio statuso juridiniams asmenims.

Kokios sankcijos gresia už finansinės ataskaitos nepateikimą iki numatyto termino?

Administracinių nusižengimų kodekso 223 straipsnio 2 dalyje yra numatyta, kad neteisingų juridinio asmens, užsienio juridinio asmens ar kitos organizacijos filialo finansinių ataskaitų pateikimas Registrų centrui ar finansų ataskaitos nepateikimas Registrų centrui laiku užtraukia baudą juridinių asmenų vadovams nuo 200 iki 3 000 eurų.

Teismų praktikoje yra matoma tendencija skirti minimalaus dydžio arba šiek tiek didesnę nei minimalaus dydžio baudas. Nustatant skiriamos baudos dydį teismai turi atsižvelgti į padaromo administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, administracinio nusižengimo padarymo aplinkybes, nusižengimą padariusio asmens asmenybę ir į lengvinančias bei sunkinančias aplinkybes. Paprastai minimalaus dydžio bauda teismų praktikoje yra skiriama tais atvejais, kai asmuo administracinį nusižengimą padaro dėl neatsargumo, Registrų centrui pateikia dokumentus net ir pavėlavus juos pateikti iki nustatyto termino, asmuo pripažįsta administracinio nusižengimo padarymą, gailisi ir kai teismas neturi duomenų apie anksčiau paskirtas administracines nuobaudas. Esant visų šių aplinkybių visumai yra nemaža tikimybė, kad teismas paskirs minimalaus dydžio baudą. Tais atvejais, kai trūksta kurios nors iš minėtų aplinkybių, pavyzdžiui, juridinio asmens vadovui jau anksčiau buvo paskirtos administracinės nuobaudos, baudos dydis gali būti šiek tiek didesnis. Teismas kiekvieną kartą vertina minėtas aplinkybes ir įvertinęs jų visumą, sprendžia, kokio dydžio bauda būtų proporcinga.

Svarbu dėmesį atkreipti labdaros ir paramos fondams, asociacijoms ir viešosioms įstaigoms. Šio teisinio statuso juridiniai asmenys ne tik rizikuoja gauti baudą, tačiau tais atvejais, kai paramos gavėjas laiku nepateikia finansinės ataskaitos Registrų centrui, jis rizikuoja netekti paramos gavėjo statuso. Pirmiausia, kai sueina įstatymų nustatytas terminas pateikti finansinė ataskaitą Registrų centrui, šios prievolės neatlikusiems asmenims yra išsiunčiamas įspėjimas dėl reikalavimo pažeidimo. Jeigu per 2 mėnesius nuo įspėjimo apie pažeidimą finansinė ataskaita Registrų centrui vis tiek nėra pateikiama, pagal Labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio 6 dalies 1 punktą juridinis asmuo praranda paramos gavėjo statusą.


Link to this page