Duomenų apsaugos pareigūnas Allaw® informuoja

Dažna organizacija atlieka vaizdo stebėjimą, siekdama apsaugoti savo darbuotojus ir / ar turtą, tačiau neretai skiria nepakankamą dėmesį vaizdo stevėjimo kamerų techninių galimybių (stebėjimo funkcijų, ploto ir pan.) analizei ir jų suderinimui su siekiamais tikslais. Tai lemia atitinkamas sankcijas. Neseniai Belgijos duomenų apsaugos priežiūros institucija skyrė 1 500 Eur baudą už neteisėtą asmens duomenų tvarkymą, naudojant vaizdo stebėjimo sistemą. Tokiu vaizdo stebėjimas buvo pripažintas po to, kai nustatyta, kad vaizdo kamerų stebimas plotas buvo pasirinktas neproporcingai siekiamiems tikslams. Duomenų apsaugos pareigūnas Allaw paaiškina, kokie pažeidimai lėmė baudos skyrimą ir į kokius svarbiausius aspektus turi atkreipti dėmesį kiekvienas duomenų valdytojas, atliekantis vaizdo stebėjimą.

Vaizdo stebėjimo lauko įvertinimas

Dažniausiai organizacijos, atlikdamos vaizdo stebėjimą, jo metu gautų asmens duomenų (asmenų atvaizdų, garos įrašų, automobilių numerių ir pan.) tvarkymą grindžia teisėtu interesu apsaugoti savo turtą (BDAR 6 str. 1 d. f) punktas). Tačiau labai svarbu, kad siekiant minėto tikslo ir vadovaujantis teisėtu interesu būtų filmuojama tik ta teritorija, kurios filmavimas būtinas šių tikslų pasiekimui. Belgijos priežiūros institucija baudą skyrė būtent dėl to, kad vaizdo kameros, skirtos nuosavybės apsaugai, apėmė ir didelę dalį viešojo kelio, taip pat kitų asmenų nuosavybėje esančią teitoriją. Tai nustačiusi Belgijos priežiūros institucija konstatavo, kad vaizdo stebėjimą atlikusių asmenų interesai nėra viršesni už asmenų, kurių privati teritorija pateko į vaizdo kamerų stebėjimo lauką, interesus, ko pasekoje negalima remtis teisėto intereso pagrindu (BDAR 6 str. 1 d. f) punktas) ir vaizdo stebėjimas toje apimtyje pripažintas neteisėtu.

Europos duomenų apsaugos valdyba (toliau - EDAV) savo gairėse dėl vaizdo stebėjimo yra kontatavusi apskritai būtinybė naudoti stebėjimą vaizdo kameromis, siekiant apsaugoti duomenų valdytojo patalpas, nebėra aktuali už nuosavybės ribų. Tačiau pasitaiko atvejų, kai turto stebėjimo nepakanka veiksmingai apsaugai užtikrinti. Tam tikrais pavieniais atvejais stebėjimą vaizdo kameromis gali prireikti vykdyti arčiausiai patalpų esančioje aplinkoje. Šiomis aplinkybėmis duomenų valdytojas turėtų apsvarstyti fizines ir technines priemones, pavyzdžiui, blokuoti arba pikseliuoti nesvarbias vietas. Tai būtų vienas sprendimų jeigu duomenų valdytojui efektyviai apsaugai reikalinga stebėti ir arčiausiai jo nuosavybės esančias teritorijas. 

Vaizdo stebėjimo kamerų suteikiamos galimybės turi būti tinkamai įvertintos


Kitas svarbus aspektas diegiant vaizdo stebėjimo sistemą yra techininės kamerų galimybės. Kaip savo gairėse akcentuoja EDAV, pasirinkdamas techninius sprendimo būdus, duomenų valdytojas, be kita ko, turėtų atsižvelgti į privatumą užtikrinančias technologijas, nes jos padeda užtikrinti didesnį saugumą. Tokių technologijų pavyzdžiai yra sistemos, kurios sudaro sąlygas užmaskuoti arba užšifruoti vietas, kurios nėra svarbios stebėjimui, arba pašalinti trečiųjų asmenų atvaizdus duomenų subjektams teikiant filmuotą vaizdo medžiagą. Kita vertus, atrinktuose sprendimo būduose neturėtų būti nebūtinų funkcijų (pvz., neribotas kamerų judėjimas, vaizdo mastelio didinimo galimybės, radijo signalo perdavimas, analizė ir garso įrašai). Numatytos funkcijos, kurios nėra būtinos, turi būti išjungtos. Todėl visada, prieš įdiegiant vaizdo stebėjimo sistemas, reikia įvertinti, kurios kamerų funkcijos reikalingos siekiamiems tikslams, o kurios tik papildomos ir turėtų būti nenaudojamos. Iš esmės tai puikiai atskleidžia poveikio duomenų apsaugai vertinimas (PDAV), kuris paprastai turi būti atliekamas prieš vykdant vaizdo stebėjimą.

Patarimai vaizdo stebėjimą atliekančioms organizacijoms

Apibendrinant aukščiau išdėstytas įžvalgas, galima teigti, kad duomenų valdytojai, prieš siekdami atlikti vaizdo stebėjimą turėtų:

įvertinti vaizdo stebėjimo lauką, kurį apims vaizdo stebėjimo kameros ir jo proporcingumą siekiamiems tikslams,

įvertinti vaizdo kamerų suteikiamų galimybių (funkcijų) naudojimo būtinybę ir jų suderinamumą su asmens duomenų tvarkymo tikslais,

motyvuoti ir dokumentuoti pasirinktus sprendimus (tą puikiai leidžia padaryti poveikio duomenų apsaugai vertinimas ir jo rezultatai - poveikio duomenų apsaugai vertinimo (PDAV) ataskaitoje).

Allaw E-mokymų erdvėje esančiuose "Kasmetiniuose BDAR žinių atnaujinimo mokymuose" yra skyrius "Vaizdo stebėjimo kamerų ir jų fiksuotų duomenų rinkimas ir naudojimas". Įvertinkite, galbūt pats laikas atnaujinti savo darbuotojų BDAR žinias.

Nuorodos

Visada prieš įdiegiant vaizdo stebėjimo sistemas reikia įvertinti, kurios kamerų funkcijos reikalingos siekaimiems tikslams, o kurios tik papildomos ir turėtų būti nenaudojamos. Iš esmės tai puikiai atskleidžia poveikio duomenų apsaugai vertinimas (PDAV), kuris paprastai turi būti atliekamas prieš vykdant vaizdo stebėjimą.


Link to this page